Nog plakkeriger zweet door de verkiezingskoorts - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophie Brandt Corstius - WaarBenJij.nu Nog plakkeriger zweet door de verkiezingskoorts - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophie Brandt Corstius - WaarBenJij.nu

Nog plakkeriger zweet door de verkiezingskoorts

Door: Soof

Blijf op de hoogte en volg Sophie

26 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

26 mei 2010

Om de chronologie van deze site nog eventjes een flinke optater te geven, krijgen jullie na mijn terug-in-de-tijd-verhaal van gister, een fijn verslagje van vannacht.
De Cilffhanger stopte in de middag, het moment dat pas 40% van de kiesgerechtigden had gestemd. Op het kantoor van The Back Lot lag alles plat. Het epicentrum van de verkiezingen lag namelijk bij het Onafhankelijkheidsplein in de Congreshallen. Hennah is de hele dag dol wezen draaien, daar waar de president zijn stem uitbracht evenals Bouta die zijn witte en blauwe formulier bekruist in de stembus schoof. Pas na zevenen, toen de stembussen eenmaal sloten, ben ik, na een middagtukkie, naar de Congreshallen gegaan. De crew van het 10 Minuten Jeugdjournaal zat daar al te kijken naar de uitslagen van de tellingen die op een groot scherm midden in de hal binnendruppelden. Nier alleen zij, maar alle media waren aanwezig. De tellingen gaan hier met de hand. Dus vanuit alle districten komen per stembureau de resultaten binnen, hypermodern via de sms. Gelukkig is de telecommunicatie in Suriname uiterst betrouwbaar (NOT) en komen smsjes altijd aan. Ik verbaasde me dus ook over het volle vertrouwen in dit systeem, maar goed.
Na een uurtje tellingen volgen bleven de paarse balkjes in de grafieken uit de verschillende districten maar door- en doorstijgen. Paars=Nationaal Democratische Partij=NDP=Desi Bouterse. Ik heb mezelf tot Jeugdjournaal medewerkster omgedoopt en ben meegegaan op pad. Eerst Hennah geholpen met het opzetten van de ‘NOS-studio’ een lange tafel met een rij laptop, Mic’s en montagemateriaal. Daarna ben ik met 2 Jeugdjournalers op pad gegaan om de verkiezingsnacht vast te leggen. We kwamen langs de partijcentra van 4 verschillende partijen: de NPS, Pertjajah Luhur, Doe en de NDP. Van groot tot kleine opkomsten waren hier naar de tellingen aan het staren op grote schermen. Tussendoor werd er wat sfeerbeeld gedraaid en ook de speurtocht naar een huis waar men de tellingen volgde via tv, loonde.

Al eerder was ik in het partijcentrum geweest van de NDP en niet echt op mijn gemak. Ditmaal was het rustiger, maar toen ik langs een groep paarsgeklede mannen liep, siste ze achter me aan: “Weg met die Hollanders, weg met ze, weg met die Hollanders!”. Na al het gefluit en gejoel wat ik hier in Suriname meemaak, viel het me ditmaal toch een beetje minder goed. Reden te meer om me officielement geen Wildersstemster te voelen. Niet dat ik er ooit over heb getwijfeld heb dit te worden of te zijn, maar na zelf zoiets te hebben gehoord zonder enige aanleiding is meer dan genoeg. Afijn, terug bij de Congreshallen hebben we alles ingeladen en naar huis gegaan. Waar ik om drie uur mijn bedje in kruipen kon, voor een korte coma.
Tot nu toe is het leuk en aardig, maar de uitslagen zijn duidelijk. Officieel is het allemaal net wel, net niet, maar Desi Bouterse heeft met zijn NDP een megaoverwinning behaald. Nog net geen meerderheid, maar wel 23 van de 51 zetels. Vanaf nu wordt het dus keihard onderhandelen, want wie, o wie wil er wel samenwerken met de NDP. De huidige president in elk geval niet, Mr. Brunswijk is een ex-vijand van Desi en verder zijn er niet veel anderen die de samenwerking aan willen gaan met de NDP. De aanhangers van de NDP zijn intens blij en gelukkig, meer leek het alsof een paars elftal de kampioenschappen gewonnen. Het alcoholverbod wat hier in Suriname heerst, vanaf de dag voor de verkiezingen tot het einde van de dag zelf, werd een beetje in de wind geslagen door de paarselingen.
Dit toch al beetje vreemde verbod, is om men te behoeden hun stem te laten beïnvloeden door alcohol. Surinaamse logica…Zo ook de keuze om je voorkeursstem uit te brengen op een man die veroordeeld is voor drugshandel en met zijn dikke, bruine billen midden in het proces zit van de Decembermoorden waarin Bouta hoofdverdachte is. Tussen de regels door lees ik niets over een perfecte presidentskandidaat, wat hij overigens ook NOG niet is. Aangezien hij het land ook niet uit kan, zou dit heel vreemde situaties opleveren. Pappa schreef me gelijk een mooie uitnodiging, die ik lekker ga plagiaten en misschien zelfs posten bij dr. Desi thuis: met de groeten van BC!
De vraag is:
Of Desi hier nog langskwam in Den Haag om met wat mensen te spreken in dat witte gebouw in de Binckhorst, kan hij zijn kamertje naast het Kuhrhaus ook vast proberen. Staat de komende 11 jaar tot zijn beschikking.Vergeet niet te genieten! Liefs Papa
Die mening wordt hier wel gedeeld, bij The Back Lot is iedereen netjes gecondoleerd vanochtend. Maar toch denk ik dat de volle bups mensen die NDP gestemd hebben, ook een punt hebben. Zij willen verandering zien in Suriname, welke verandering is nog niet duidelijk, maar het moet anders. 80% van de inwoners leeft nog onder de armoedegrens, wat maakt dat zij voor een andere koers kiezen. Of die koers naar de juiste haven leidt weet ik niet…
Let’s wait and see…
Wel heb ik besloten om met stagemaat Rikkert, de manier van campagnevoeren en het uitbundige van het stemmen mee te brengen naar Nederland. Het zal onze deugende en brave verkiezingen redelijk opfleuren…
Tot zover mijn verkiezingsuitslag, de warrigheid ervan kan te wijten zijn aan 3,5 uren slaap of de gebruikelijke chaos in mijn hoofd en op kantoor…

Liefs,
Soof

nu rest jullie nog; Matapica,Galibi, Albina, Franchepane en Blakawatra...klinkt als een helse betovering, maar blijken leuke verhalen;)

  • 26 Mei 2010 - 18:19

    De La Haye:

    De naam van een waarachtig bestaand Frans automerk.Guyana west lijkt mij nog steeds zo gek nog niet. Oostwaarts geniet niet zo de voorkeur. Blijven plakken in een omgeving die wilders trekjes gaat vertonen lijkt mij niet zo gemakkelijk. Beschaving is wereldweid maar een uiterst dun laagje.Mijn vorige boodschap verdween ineens van je pagina om er evenlater weer op te staan. We geven gewoon de NOT de schuld.`een slimme meid is overal op voorbereid`Liefs je oude.

  • 27 Mei 2010 - 10:47

    Pato:

    waarbenjij.nu kan dit met moeite aan.als ik wat wil gaan schrijven zeg ie: WHOOPS we are out of service due to maintanence!maar nu heb ik hem! Increible las aventuras de Surisoof, mejor tengan cuidado con los comentarios a la parte del futuro (marioneta) presidente, de cualquier forma él se va a meter en el gobierno y en ese caso es mejor de largarse de alla como rubia y no volver en mas de 5 años! Chau mi querida, cariños y besos. disfruta al nivel mas alto!!

  • 27 Mei 2010 - 18:18

    Soof:

    eventjes een kleine rectificatie:
    ' Tussen de regels door lees ik niets over een perfecte presidentskandidaat, wat hij overigens ook NOG niet is.; is een zin waarvan ik me besef dattie niet bedoeld is zoals 'ie geschreven is...
    ik bedoel dat hij officieel nog geen presidentskandidaat is...zonder beweringen over wel of niet perfect zijn...


  • 27 Mei 2010 - 20:44

    Denice:

    BETOVER MIJJJJJJJJJJJJJJJ

  • 07 Juni 2010 - 20:10

    Janetteke:

    OOW Soofje,onze eigen jeugjournaal reporter! Die verhalen van jou zijn toch ook altijd weer even hilarisch! Je moet echt de journalistiek ingaan ofzo hoor, helemaal jou ding! ;) Nog fftjes genieten, daarna met die bruine billen van je met ons mee naar BULGARIJE!! Dikke KNUF!!

  • 13 Juni 2010 - 11:46

    Lau:

    Hoi scheet,

    Jeetje, de jeugdjournaal reporter komt alweer bijna terug! 27 juni al? Ik dacht toch echt dat je later terugkwam, meis! Maar ik ben wel blij dat je er bijna weer bent! Wanneer mogen wij jou plat komen knuffelen op Schiphol? De vorige keer stond jij daar, en nu staan wij er voor jou, stinkend Surinamertje!
    Geniet je nog wel een beetje?
    Aan je verhalen te lezen heb je nog genoeg te vertellen en maak je nog genoeg mee, dus daar zal het niet aan liggen. Maar wil je wel graag weer terug of blijf je daar liever nog?

    Hele dikke kus,
    Lau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Na mijn uitwisseling in Santiago de Chile, ben ik in Paramaribo, Suriname stage gaan lopen om mijn European Studies af te kunnen ronden. Ik lipe stage bij Hennah Draaibaar@The Back Lot/NOS. Na mijn studie ben ik samen met Denice/Skunk verder op reis gegaan: Azie, Australie, Nieuw Zeeland...en nu ben ik weer aan de onderkant van de wereld om die reis af te maken....

Actief sinds 22 Jan. 2009
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 53266

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 05 September 2014

www.waarbenjijdie2maandenallemaalgeweest.nu

20 September 2012 - 12 November 2012

total recovery and finish what i've started

14 November 2011 - 01 Juni 2012

Around the woooohorld

19 Februari 2010 - 13 Juli 2010

SurinameSoof

23 Januari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: